Tuesday 5 October 2010

PeRkOnGSiAn MenaRIK

pagi tadi aku bangun solat subuh semua lepas tu terus selesaikan kerja2 aku yang tertangguh.. sambil aku wat keje terus dengar ikim fm.. mmg ni la, siaran radio yang paling aku suka sampaikan dah jadi sahabat ikim pun hehe... erm, paling aku suka dengar waktu pg2..lagi2 ble ade sesi motivasi ye la kalau dengar hari2 terus bersemangat untuk sepanjang hari... nak jadikan cerita tajuk motivasi pagi ni adalah JANGAN SEDIH JIKA DIRI TIDAK DIHARGAI TETAPI TANGISIKANLAH APABILA DIRI TIDAK BERHARGA LAGI DALAM KEHIDUPAN... aku terus terkesima bila dengar tajuk ni...ntah la rase mcm kena dgn diri je akhir2 ni...mcm2 input yang aku dapat la motivasi ni...so aku post kan la tajuk perkongsian menarik untuk tatapan bersama... apa yang dikatakan dengan tangisilah apabila diri tidak berharga termasuk dalam 5 perkara yang patut kita semua menjaganya sepanjang hayat..

  • IMAN ~ kita tahu akan iman boleh bertambah dan berkurang. Jadi, sedarkah ke kita terhadap diri sendiri? sama ada telah pun kita menjaga iman atau tidak dalam semua aspek?? tepuk dada tanya iman.. aku sentiasa memikirkan persoalan ini demi mencari keredhaan dari-Nya.. Insya-Allah....

  • ILMU ~ sebagaimana yang kita tahu ilmu juga adalah salah satu amalan yang akan ditanya pada hari akhirat nanti...jadi tuntutlah ilmu sebanyak mungkin...dan sebarkanlah agar ilmu kita berpanjangan dan Insya-Allah pahala kita juga akan berpanjangan..jika tidak terus menuntut, ilmu kita tidak bertambah dan kita sendiri tidak mampu melangkah jauh dalam dunia yang penuh pancaroba kini...

  • AKHLAK ~ dalam skop ini kita seharusnya menjaga akhlak kita yang mungkin sebelum ini ada niat jahat,mahupun buruk dan tidak elok. Berubahlah ke arah yang baik dan elok.. sedarlah akhlak adalah BUNGA DALAM DIRI...jika segar dan megarnya sudah tentu akhlak kita penuh dengan sifat2 mahmudah..jika ianya layu sudah pasti akhlak pula penuh dengan sifat2 mazmumah....jadi biar lah kita berusaha mempunyai akhlak semulia,seindah dan sepuji Rasulullah S.A.W.. Setidak-tidaknya kita niat dengan ikhlas dan berusaha untuk memperbaiki kelemahan diri yang kerdil di sisi-Nya...

  • MARUAH ~ kehormatan yang perlu kita jaga tidak kira kaum Adam mahupun Hawa... janganlah biarkan orang lain memperlekehkan kita disebabkan kita sendiri tidak berusaha mempertahankan maruah diri sendiri...ingatlah kita bukan sekadar menjaga maruah diri namun keluarga, orang disekeliling dan paling besar negara kita sendiri... maksudnya besar tanggungjawab kita sebenarnya...sedarlah semua...maruah itu hak kita...utamakanlah...

  • HARTA ~ bukan hanya harta dunia semata2 yang kita cari namun ingatlah harta bekalan akhirat juga kita berusaha mencari dan menambahkannya... di dunia dengan harta kita akan dipandang mulia,di akhirat dengan akhlak dan amalan kita dunia adalah harta yang paling kaya menjadi bekalan ketika di sana..


jika 5 perkara ini kita mampu untuk menjaganya kita dapat menyuburkan jiwa dan hati.. kita mampu melangkah dan melabur makrifat pada orang sekeliling..semua ini juga perangsang diri kita agar berkobar2 dalam melakukan sebarang urusan dengan sebaik mungkin untuk kecapi dunia dan akhirat....buktikan lah kita punyai harga diri insaniah....dan ingatlah kita seharusnya bersyukur dengan keizinanan-Nya dan sedarlah nadi yang bertapak sentiasa bernaung di bawah langit Illahi... Insya-Allah...


ni sekadar perkongsian menarik yang dapat aku coretkan...hehe suka la dapat berkongsi bersama...hari ni plak aku pergi library lepas dah dgr ceramah motivasi pagi ni...then terbaca tajuk buku Panduan mengurus masa ~Urus Masa Terus Jaya untuk semua...terus ambik dan pinjam untuk tingkatkan pengurusan masa aku agar lebih bermanfaat... aku juga de beli buku baru waktu lalu pameran sekitar library tu...tajuknya~ Doa dan Zikir Harian...sebagai tambahan koleksi buku2 aku =) dkt buku tu pun tertullis ''hadiah buat diriku yang sering lupa dan ingin mencari keredhaan Allah... Insya-Allah...




buku yang dipinjam daripada library =)


buku yang baru dibeli (^_^)

No comments: