Thursday 21 October 2010

6 PeRKaRa DaLaM MeNuNtUt iLmU

Pagi ni aku nak berkongsi pada semua orang tentang 6 perkara yang kita perlu lakukan dalam menuntut ilmu... orang akan kata ''ala,belajar senang je la kalau kita rajin mesti skor pnya~~ whatever la andaian orang lain.... sebenarnya info ni pun turut dikongsikan oleh kawan aku sendiri waktu die hadirkan diri di Pusat Islam (P.I) untuk tunaikan solat hajat perdana sepanjang minggu peperiksaan ni...di kampus aku sendiri.. aku terlupa pergi malam pertama diadakan solat tu..dalam mase same aku ade komitmen lain..namun aku ambik kesempatan untuk tunaikan juga di bilik sendiri,Alhamdulillah... erm, katanya malam tu ramai la juga sampaikan semua siswi terpaksa solat di luar P.I... Bagusla kan ramai2 mengimarahkan lagi P.I... walaupun di ambang study week dan peperiksaan yang bakal menjelma... makna masing2 ade kesedaran ...ye la usaha2 juga namun tak alpa dengan Maha Kuasa dan segalanya~~ok2 tak nak bebel panjang2 lagi...jadi aku teruskan dengan ape yang aku nak kongsi kan...nak jadikan cerita info ni disampaikan oleh Pengarah Kampus (P.K) aku sendiri... bestnya rugi sangat tak dapat hadir...P.K aku ni memang seorang ustaz~~so banyak pengalaman la dapat dikongsikan... haa...kecoh lagi aku ni, dah la aku nak senaraikan 6 perkara tu~

  • mesti bijak- haa kalau cakap ni,jangan la persoal plak~'' abis kalau kurang bijak tak payah la tuntut imu??''bukan itu yang aku maksudkan!! sebenarnya dalam skop bijak ni kita kena lah berusaha untuk menjadi yang terbaik..Allah menjadikan akal yang sama pada semua hamba-Nya..jadi atas daya usaha kitalah yang mampu tentukan kita bijak @ tidak~ dalam masa sama tidak semestinya bijak dalam akademik je,namun bijak dalam pelbagai aspek lagi~~ (fikir2kan... kalau aku bagi semua nanti kita malas berfikir plak so no point la kurnia akal kepada kita) kiranya bukan orang yang dapat 4.0 flat je bijak k~~
  • mesti minat- bab minat jangan jadikan alasan...kita memang tak minat ke apa tapi kita kena minat juga..kerana minat tu sebenarnya memang boleh dipupuk dalam diri kita jika kita lakukan segala perkara dengan niat yang ikhlas serta ingin keredhaan dari-Nya... serius cuba lakukan perkara tak suka tapi niat dengan ikhlas agar anda akan suka, Insya-Allah kita akan terus akan jatuh cinta dengan perkara tu~~ aku sendiri pernah buat dengan sebahagiaan subjek2 yang sedang aku ambik,Alhamdulillah aku telah minat dan suka..jadi pelik kalau tinggalkan begitu sahaja~
  • mesti bersungguh-sungguh- kalau soal ni bagi aku tepuk dada,tanya iman.... kenapa aku cakap macam tu? kerana aku rase diri sendiri lah penggerak dalam sesuatu perkara... jadi, kalau kita lakukan bersungguh-sungguh serta sebaik mungkin mesti akan peroleh sesuatu yang kita inginkan dengan 1 kepuasan...macam mat saleh kata lah ~~~ ALL OUT~~~ dan BE THE BEST AMONG THE BEST (^_^)
  • mesti berpada-pada- macam mane tu??erm, kita kena la berpada-pada walaupun pe2 pun..dalam Islam sendiri kita agar bersederhana~~so skop dalam menuntut ilmu tu kita berpada-pada dengan segala hal juga...walaupun aku cakap tadi ''ALL OUT'' tapi faham2 la frasa berpada-pada tu cam mane ye~~
  • rapat dengan orang berilmu- kawan aku cakapkan P.K aku kata baiklah kita rapat dengan lecturer2 kerana senang la nak bertanya dalam menuntut ilmu..jadi janganlah bodek2 plak..bagi aku sendiri kalau baik dengan lec2 ni memang 1 kebaikannya...kita senang apabila mempunyai masalah dalam subjek tu untuk bertanya... kerana aku sendiri baik dengan sume lec2 (tak de niat bodek ok~~) kalau zaman Rasullullah dulu pun mendampingi dengan orang2 berilmu juga 1 tuntutan dalam menuntut ilmu... sahabat2 baginda sendiri sentiasa mendampingi dengan para 'ulama ~~
  • berterusan/berpanjangan (long -term)- kita ni dalam menuntut ilmu kena la berterusan...jangan setakat itu sahaja...jadi kita kena la berusaha lebih dan terus mencari ilmu hingga ke negeri China..kata2 ni la yang selalu kita dengarkan..jadi macam mana nak smpai sne mmg perlu long term la kan Malaysia dengan China pun bukan lah dekat mana...(hehe saje nak wat lawak plak) huhu~

ok la sampai sini je la aku nak teruskan perjuangan dalam study aku plak...hehe... Insya-Allah pe yang aku kongsikan adalah tatapan buat diri aku yang lemah ini juga... chaiyok3x~~ Wa'allahualam.....
Blogger Templates

3 comments:

aLya maNip said...
This comment has been removed by the author.
aLya maNip said...

selamat bejihad dear..
semoga ALLAH merahmati perjalanan kite dalam mencari ilmu :-)

sea_lavender said...

thnkz alya~
Insya-Allah sntiasa inginkan keberktan dr-Nya dalam mencari ilmu yg begitu meluas ~~