Saturday 5 June 2010

TiPs KeKaLkAn HuBuNgAn CiNtA

melalui tajuk post aku kali ni jangan plak sume terkejut kate aku ni nak jadi minah jiwang plak... aku hanya sekadar berkongsi ape yang aku rase nk kongsi je... yela skg ni sume org d lamun cinta la kate kan...aku hanya ingin membantu je yg mana patut (PERHATIAN : di sni ye~ Syazwani Mohamad bukan bermakna menggalakkan anda agr bercinta namun hanya sekadar tips... yg mane rase bermanfaat dlm perhubungan ambil la.. kalau tidak, abaikan je la... pe2 pn perlu bercinta dgn berlandaskan syariat Islam.. Cinta pd-Nya yg hakiki dan diikuti Cinta kepada Rasullullah S.A.W serta sahabat2 baginda, ibu-bapa,saudara-mara serta seseorang yang kte ingin miliki dalam hidup kte.... Erti Cinta??huhu luas dan besar maknenye walaupn aku ni tak pernah la bercinta tapi melalui pengalaman kwn2 dah gambaran aku macam2 yang mereka hadapi dan mungkin bakal aku sndiri hadapi haha perlu ke?? nti2 la ye..awl lagi nie...hehehe... sebelum aku tutup post nti aku bagi la erti cinta ape yg aku fahami hahaha eksklusif d blog aku je ni...hehe =) ok2 berbalik dgn tajuk post...kata org utk nk mempertahankan hubungn percintaan ini agak sukar krna tempuh pelbagai halangan dan dugaan... baik la tak nak cite panjang lagi aku nyatakan di sini antara tips-tips yg mungkin bleh diambil :

  • biarkan hubungan melewati dengan dugaan dan cabaran
perkara ni la selalu la kte dgr orang kata merosakkan hubungan, sebenarnya tanggapan tu adalah salah krna kalau dlm hubungan msti la ade pasang surut jd perkara ni la yang akan jd kayu pengukur terhadap hubungan tersebut,kte dpt lihat bagaimana kedua2 pasangan ketika berhadapan masalah dan langkah penyelesaiaanya..yang penting cuba kawal tekanan perasaan kte agar diri tetap tenang walau ape2 perkara sekalipun...

  • jangan kelam kabut
ape yang nk dikatekan nie?? owh cam ni kalau la pasangan kte bersikap ramah mesra dan mudah bergaul dgn masyarakat sekeliling (macam aku ni hahaha ) kte tidak perlulah kelam-kabut atau panik dan bersifat kebudak-budakan..ingat, hati si dia tetap milik kte... hehe

  • peka perkara sensitif
begini pertimbangkan dahulu masalah jika kte ingin menyelesaikan perkara2 sensitif . ingat, situasi semasa,keadaan sekeliling dan kenali hatinya. anda pasti tidak akan ingin membuatkan si dia berasa malu terutama di depan org tuanya...(fhm2 ye, cm ne tue... hehe)

  • komunikasi secara terbuka
komunikasi adalah pnting dlm perhubungan demi melahirkan kebahagiaan semakin rapat antara 1 sama lain...jadi ble nk berkwn dan bercinta di tahap yang stabil bererti sudah bersedia berkongsi hal peribadi masing2. di sni bangkitkan situasi luar biasa agar si dia mengenali diri kte drpd dalam dan luar. begitu jge kte cuba fahami keinginan dan peribadi pasangan kte..(jgn lebih2 dan pelik2 sudah, jd waktu ni xpayah la nk cover2 lagi k,hahaha tpi aku ni tak kot sape kenali aku sama je dr mula smpai ble2 tak ske la berlakon2 ni...)

  • jangan terlalu romantis
romantis sebenar nmpak indah dlm perhubungan. kdg2 menjadi ramuan penting nk kekalkan hubungan namun tidak lah perlu dilakukan sepanjang hari...ini akan membuatkan kte sndiri merasakan bosan dan tak selesa....ye la lg pn sbnrnya kte xthu pun sape sbnr jodoh kte yg sebenar .. segalanya ketentuan-Nya...

  • teruskan kehidupan normal
ble dh bercinta ni jangan plak nk ubah tibe2 gaya hidup kte..misalnya dlu ske pergi beriadah atau bersukan sblm bersama si dia,tpi setelah bersma kte mengubah hidup normal semata2 cinta si dia...xperlu la smpai cam tue...pastikan je kte selalu share dgn die rutin harian kte dgn si dia =)

  • hayati hubungan kita
walaupn si dia dlm genggaman tangan kte (ish cam ape je ayat tue,huhu ~ si dia bersma kte la ok ckit ('',)) kte masih perlu m'hayati hubungan cinta ini sehinggalah kte dan si dia benar2 serasi dan selamt =)


  • lima kata ajaib
mungkin org akan kate tiga kata ajaib tpi bagi aku biar lah lima kata ajaib yg akan wujud klu 1 masa akan aku gunakan hehehe cam mustahil je...hmm ntah la kan.... ungkapan 'Saya Cinta Kamu Kerana Allah' .. inilah selalu di nantikan dlm setiap perhubungan...ungkapan ni mgkin bleh diucapkan selama-lamanya..tapi sebaiknya kte tidak perlu menanti si dia ucapkan ungkapan ini... ini krna kte sendiri sudh mendengar luahan cintanya melalui sikap dan tingkah lakunya terhadap kte =) wah indahnya kalau mcam tue kan...

  • jaga batas-batas pergaulan dalam perhubungan
tips ni lebih dtujukan kepada kte yg beragama Islam.kte tahu ada batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan.jadi seharusnya kte harus la berteman pun berlandaskan syariat Islam serta batas-batas yg perlu dijaga. namun kini, pasangan2 di luar sne semakin hanyut ke lembah kemaksiatan...krna pe sume nie??lupa pd batas2 pergaulan yg telah pn belajar dan tidak ada sape yg mengingatinye..so mari la kte saling mngingti dan menegur semampu yg bleh...dan aku sendiri turut berdoa agar diriku sndiri tidak akan kelembah kehinaan..Insya-Allah ...

hehe tadi aku kate nak share ape erti cinta drpd sudut pandangan aku sndiri.. aku aplikasi dalam bentuk puisi yg aku luahan secara spontan....

Apakah itu Cinta??
1 perkataan yang membawa 1000 makna bagi diriku
bukan mudah untuk melafazkan cinta kalau hati tidak sayang
bertapa indah cinta bagi sudut hatiku
cinta itu bukan sekadar ungkapan
namun frasa yang memberikan segalanya2
Cinta Illahi yang utama disematkan dalam hatiku
itu adalah cinta yang hakiki
diikuti cinta kepada Rasullullah S.A.W serta sahabat2 baginda
cinta sesama manusia ibu bapa,saudara-maraku,teman2
dan mungkin seseorang yang bakal aku sayangi selamanya
sebagai teman hidup aku di dunia dan akhirat
melalui cinta lahir pelbagai perasaan
cinta,sayang,rindu,indah
segala-galanya yang membawa kebahagiaan
kebahagiaan penuh keharuman yang ingin kecapi
cinta yang suci dan murni wujudnya nikmat itu
simbolik cinta padaku juga apabila
6 nilai ini ada dalam perhubungan
keimanan,keikhlasan,kejujuran,
ketabahan,kesetiaan,kepercayaan
semua ramuan ini ada Insya-Allah....
nikmat bahagia dan harmoni itu muncul


cinta yang datang secara semulajadi adalah cinta yang terbaik

p/s setakat tu je la luahan rase bg aku erti cinta...hahaha wani tibe2 mnjdi wanita yg romantis hehe =) ikhlas ni aku smpaikan... hak aku untuk meluahkan rase...jd tips2 di atas pd sape2 yg sdng bercinta kalau rse ok amalkn la... Insya-Allah kebahagiaan menghampiri anda (^_^)..sebarang komen silakan...









3 comments:

Zie said...

Tengah tension sangat dengan tunang sbb macam dah berubah kebelakangan nie....sedihnye hanya tuhan yang tahu....tetiba terbaca blog nie dengan lagu yg sgt syahdu..terus menangis...terharu sgt...ku pasrah..

muhammad yamaluddin said...

terbaik..teruskan menulis..aku sentiasa menyokongnya..

sea_lavender said...

terima kasih sudi membaca ;)