Sunday 3 April 2011

PeTua CeRia 1

ok malam ni sebelum aku melelapkan mata aku nak berkongsi sesuatu iaitu petua2 nak menjadi ceria dalam kehidupan kita =) petua ni aku dengar dalam sebuah motivasi Dr.fadzilah Kamsah baru2 ni jugak la yang bertajuk Petua dalam menceriakan hari2 dalam kehidupan~aku dengar ni nak bagi semangat & ceriakan diri aku..so aku rasa nak kongsikan kepada sesiapa yang membaca blog aku lah...nak bagi korang pun rsae bersemangat dan ceria juga macam gurl comey nie hehe ~~



ok2 jom kita layan petua2 nak ceria mcam gurl gediks ckit kat ats ni hehehe =D
  • Jangan lupa/ingkar ibadah kita kepada Allah
ermm...kalau soal ni aku rase tak perlu berbicara panjang lebar krana Insya-Allah semua orang akan patuh kepada perintah Allah S.W.T ~dengan mengamalkan amal makruf nahi mungkar... haa..ingat ye kita sme2 berusaha melakukan ibadah dengan sempurna dengan ikhlas kerana-Nya...

  • sentiasa memasang niat setiap hari
ok dalam petua ni kita seharusnya ingat sepanjang masa dalam seharian terutamanya pada awal pagi dan malam hari kita, tentang niat kita yg ingin capai dalam masa 1 hari tu~~ : misalnya, hari ni aku ingin sentiasa ceria walaupun akan menempuh banyak dugaan yang tak diduga.. sentiasa juga mengharapkan segala yang akan berlaku mahupun telah berlaku sudah mempunyai hikmah tersendiri sama ada ianya baik mahupun tidak~~yakin la segalanya adalah ketentuan dari-Nya buat kita..

  • memaafkan semua orang sebelum tidur
kita selalu dengarkan memaafkan orang sebelum tidur, tetapi pernah kita lakukan tak? jadi, nak jadikan diri sentiasa ceria sepanjang hari, pastikan la kita setiap malam hari sebelum tidur kena memaafkan orang disekeliling kita dengan ikhlas dengan harapan tiada wujudnya kebenciaan dalam diri kita pada sesiapa pun...Insya-Allah...

  • programkan minda setiap malam
setiap malam sila ulang ayat ini :
'' Esok aku bangun pagi dalam keadaan positif,ceria,hebat dan cemerlang''
Insya-Allah pagi indah kita akan lebih bermotivasi~ =) Cuba lakukan kita mesti akan mendapat keberkesanan hasilnya...

  • bangun tidur terus senyum + berdoa (^__^)
lepas tu esoknya bangun tidur je terus senyum...dan berdoa dengan rasa syukur dengan rendah dirinya pada Yang Maha Esa...kerana memberi peluang untuk kita masih bernafas... serta memohon hari ni lebih baik daripada hari semalam..Insya-Allah...


p/s : oklah aku dah keletihan la nak mengarang, so sambung esk ke ble untuk petua ceria 2~~~
hehe =D bukan malas...no mood n no direction~jadi aku nak amalkan ni semua sebelum tidur ~~
Alhamdulillah slps ni dgr motivasi aku semakin ceria ~~






No comments: