Monday 18 April 2011

Hubungan sesama MaNusiA

sekadar perkongsian~~dah lama nak bercerita tentang nie...ok2 kita tahu hidup di muka bumi banyak peranan kita sebagai khalifah sebenarnya..setelah yang pertama, kita telah tunaikan dengan mengabdikan diri pada Allah dan yang kedua soal hubungan kita sesama manusia... bagaimana kita tunaikannya?? jadi ni aku ingin kongsikan daripada seorang sahabat yang aku baru rapat bagi semester nie~~perkenalan aku dengan dia benar2 aku membuka mata dan mengajar aku tentang kehidupan kita sebagai khalifah sebenarnya...persoalan ini bermula daripada aku sendiri sekadar inginkan pendapat dan ni pendapat dia~

:perkongsian dia melalui sms jadi just copy n paste from the sms ~

''hubungan sesama manusia bermula daripada seseorang inidividu itu. Apa yang istimewa pada seseorang iaitu iman,taqwa dan akhlak. Iman yang betul2 yakin kepada-Nya dan Rasul-Nya. Taqwa yang betul2 takut dan berharap kepada-Nya semata-mata dan akhlak yang berteraskan sunnah Rasul-Nya S.A.W .Kita biasanya berkenalan dengan orang lain based on 1st impression kita,that's individu yang lain tak dapat mengenal iman dan taqwa seseorang itu melalui 1st impression tetapi dimulakan dengan penilaian akhlak. Akhlak yang terbaik, berdasarkan sifat luaran (komunikasi,pakaian dll) dan dalaman (ilmu,cara fikir dll2) Baginda S.A.W : bagi hubungan sesama manusia, kita refer kepada yang berkepentingan dulu .. ''

  1. Rasulullah S.A.W (tidak sempurna iman if seseorang mencintai ibubapa mereka melebihi cinta kepadaku; Rasulullah S.A.W
  2. Ibu bapa ( wani selalu contact parents kan =D)
  3. 'Alim ulama
  4. Para pemimpin
  5. Guru-guru kita
  6. Orang yang lebih tua daripada kita
  7. Rakan sebaya
  8. Mereka yang lebih muda daripada kita..
Wallahua'alam =)

p/s

  • ok post aku kali nie sekadar perkongsian yang menarik yang aku rasekan untuk kita semua bersama...agar kita dapat menjaga hubungan sesama manusia serta dapat mengkategorikan yang mana perlu didahulukan~~
  • minta maaf di atas penggunaan bahasa campur malay+english just copy n paste sms tersebut
  • bukan membanggakan diri apabila sahabat nie mention kan nama aku yg selalu menghubungi parents aku~~btw, mmg aku ske kol parents ari2 hehe =)
  • renung2 kan la & selamat beramal
  • terima kasih buat sahabat ku nie yang banyak berkongsi pandangan dengan aku..sangat menghargai dan bertuah kerana dapat bersahabat sebeginie.. Alhamdulillah...

9 comments:

Madd said...

nice entry...

sea_lavender said...

thnkx..sekadar bahan perkongsian brsma...Insya-Allah =)

Marhaenonymous said...

salam ziarah..terima kasih atas perkongsian ilmu dalam entry ini..

ILA HonEyBuNNy said...

perkongsian yg sangat bagus....terima kasih atas entry ne...

salam ziarah...

mira said...

Assalamualaikum.. nice entry!
plg penting jga hubungan dgn Allah SWT. :)

sea_lavender said...

pena:wsalam..terima kasih singgh membce entry ini...skdar prkongsian~

honey: mekaseh =D

mira: Waalaikumussalam..Insya-Allah sme2 tingktkn hubungan pd-Nya...

Izyan Masri said...

SUKA ENTRY NI.THUMBS UP ! :D

Pustaka NurIman said...

jaga hubungan sesama manusia & hubungan sesam Allah...

sea_lavender said...

izyan :thnkx

pustaka nuriman: setuju kedua2 nya penting dalam kehidupan kte~