Monday 6 June 2011

Integriti dibina kecemerlangan dijana

Assalamualaikum dan selamat pagi semua ♥ pagi ni aku sekadar berkongsi entry berkenaan tajuk yang diketengahkan baru2 ni ketika aku menghadiri Forum Perdana di kampus aku... Alhamdulillah, aku teruja sangat dapat hadiri program nie.. seyes aku tak tahu pun langsung ade program ni... dah lah tak naik memo ke ape, nasib aku sempat on9 dan tengok post d wall mpp uitm n9~~ ish2, terukkan aku ni?? ( yela, dah tak jadi warga mpp nie semua info lambat je disalurkan ~~ lagi2 dah jadi mantan nie...huhu) pe2 pun bersyukur sangat la aku telah menjadi insan terpilih olehi-Nya pada hari Sabtu yang lalu untuk hadirkan diri dan dapat menunaikan solat Isyak jemaah bersama2 warga kampus yang lain... Program ni jugak bersempena program Institut Intergrit Malaysia (IIM)i bersama anak2 yatim seluruh n9~~ Memang ramai la, aku bersyukur sekali...kerana masih ramai siswa dan siswi mengisi masa lapang untuk mengikuti program cam nie...(ye la bukan senang lagi2 dengan dunia sekarang ni~~ malam sabtu kan, malam minggu mcam2 lagi aktiviti lain bagi mereka dapat dilaksanakan~~bukan bermakna aku memperlekehkan mahasiswa sekarang tapi memang itu realiti kini )erm..ok2 berbalik tajuk forum ni, mula2 aku kebluran la jugak, yela aku ni bukan la pandai sangat isu2 berat nie~~ tapi apabila keluar je tajuk nie daripada mulut moderator forum ni terus mindset aku terfikir '' erm integriti tu mesti ade kaitan denga nilai2 mahmudah dalam Islam sendiri seperti amanah, jujur dan nilai2 yang baik lagi ~~ haaa tepat sekali...dan itu la jugak sebahagian huraian yang disampaikan oleh moderator pada malam tu~~(wah merepek2 pun kena!!! tu dalam minda je ~~ ngegege) panel2 malam tu pun memang terbaik dan hebat2 la~~ terdiri daripada Timbalan Presiden Institut Intergriti Malaysia dan Timbalan Mufti Negeri Sembilan ..aku suka sangat kerana apa mereka cuba sampaikan dan kaitkan pun masuk dalam jiwa siswa dan siswi..hehe =D hmm...lagi2 contoh yang dikaitkan semuanya kena la pada diri aku sendiri.. kui3x malu la~~~(jadikan rahsia ) penyampaian pun mudah difahami..lagi2 hadirin juga terdiri daripada anak2 yatim yang berusia 13 tahun - 17 tahun jadi tak ade la penggunaan bahasa yang susah waktu disampaikan...apa yang cuba aku rungkaikan dekat sini, kita sebagai hamba Allah di muka bumi ni tidak kira apa sekali pun berbeza agama, bangsa, warna kulit sememangnya wajar untuk sematkan nilai intergriti dalam diri demi memperoleh kecemerlangan dunia dan akhirat..bukannya susah dalam kehidupan amalkan nilai2 mahmudah, namun aku tahu ianya memang memakan masa...jadi berusaha sedikit demi sedekit la (renungan buat diri ini juga )...kerajaan kita sendiri pun dah membuat penekanan khusus tentang usaha dalam mengukuhkan nilai intergriti ni dalam jiwa rakyat Malaysia.. misalnya,pelan tindakan khas iaitu Pelan Integriti Nasional (PIN) yang ditubuhkan khas Institut Integriti Malaysia (IIM)...jadi wajar lah kita sahut sama2~~ Dalam forum ni jugak lebih menekan nilai integriti dalam jiwa mahasiwa sendiri di kampus dalam perjuangan menuntut ilmu ke jalan Allah.Melalui forum ni sendiri banyak membuka mata aku tentang soal perjuangan menuntut ilmu itu sendiri dengan melalui jalan yang benar.. Misalnya, dalam proses menuntut ilmu itu sendiri bagaimana usaha kita untuk kecapinya?? nilai integriti memang sepatutnya penuh dalam jiwa raga perlu tersemat dalam hati kerana apa? kita inginkan keredhaan-Nya bukan la ianya semata2 hanya kecemerlangan di mata dunia... namun sudah pasti di akhirat kelak... kita juga kena sedar kegemilangan Islam sendiri perlu bersandarkan kekuatan insaniah. Jadi inilah buktinya nilai intergriti !!!yang perlu ada pada diri kita semua ~~(wah dah abis bersemangat aku ni hehe ~~) secara tidak langsung bukti pegangan akhlak dan intergriti yang utuh dalam jiwa kita sememangnya perlu wujud... kita kena ingat bahawa pembentukan sahsiah yang hebat bukan menjadi satu pilihan dalam kehidupan namun adalah teras,tunjang dan kewajipan dalam Islam padai setiap insan dalam melahirkan kehidupan berakhlak~~ ok2 setakat tu sahaja nukilan aku pagi nie dah siap2 nak ke kelas~~ hehehe ... Azam dan semangat intergriti buat diri ini sendiri meneruskan perjuangan dalam menuntut ilmu kerana Allah..Insya-Allah... ayuh kita sama2 : INTERGRITI DIBINA KECEMERLANGAN DIJANA!!!! ~~ pesan seorang insan yang aku menghargainya berbunyi lebih kurang begini la~~ '' Jangan berbicara soal perjuangan kalau tak berani dan mampu untuk tanggung risiko'' akan ku sematkan ianya dalam hati untuk meneruskan liku2 kehidupan sebagai mahasiswa yang berketerampilan... Insya-Allah... Amin...


No comments: