Friday 5 August 2011

BuKa MaTa HaTi ~ SaMbUNgaN

malu dan takut untuk bertemu Ya Allah...
tarbiahkan la hati ini~~
jika masih ada yang berusia 20 tahun sepertiku~yang masih jauh pd-Mu,tarbiahkanlah hati mereka juga....
: Ya Allah bukakanlah pintu hati hamba2-Mu...


Assalamualaikum semua...Alhamdulillah..sekejap sahaja dan sampai 5 Ramadhan kita semua telah berpuasa...syukur kepada-Nya kita diberi peluang untuk meneruskan kehidupan sehingga hari ini, di samping kita dapat tingkatkan amalan ibadat di bulan yang penuh barakah ini...ok2 coretan yang mungkin panjang atau tidak namun aku hanya sekadar menaip di papan kekunci pagi ini bagi menceritakan pengalaman yang aku temui baru2 ini, yang kembali selepas 2 tahun yang lalu...jadikan ikhtibar dan ingatan buat aku serta dan diri kita semua...

al-kisah bermula, pada hari rabu yang lalu ~3 Ramadhan 1432 H... aku terjumpa dengan 2 orang junior yang aku baik dengan mereka sejak daripada mereka pra-diploma lagi..sekarang mereka baru melanjutkan ke peringkat diploma dalam kos aku jugak. dieorang still kenal aku coz aku pernah menjadi pembantu mahasiswa (p.m) mereka waktu minggu suai kenal (MDS).~ingatkan aku ni dah tak dikenal~~ Jadi, sekarang mereka menjadi pelajar semester 1... aku sekadar bertanya kepada mereka

aku : korang cam belajar, ok? Selamat berpuasa =)

N 1 : Ok la akak tapi susah gak la huhu...tak faham la sangat, b.i tak power.. selamat berpuasa jugak akak (^_^)

aku : alaa..orang pun sama jugak tapi belajar sikit2 la nak improve.. see? cakap pun kena mixed2 bagi keyakinan sikit pada diri tu.. korang ni, belajar la rajin2 bagi dapat dekan semester ini..senang je bila dah semester atas2 ni cam susah la skit tapi boleh je nak skor tapi kena gler2 sikit la ..akak menyesal tak skor daripada semester 1 dulu... tengok sekarang result pn bese2 je dengan tak pernah dekan pun..huhu tapi Alhamdulillah atas 3 lagi..

N2 : wah hebatnya akak ni, dah semester 5 pun result ok lagi..

aku : Alhamdulillah.. tapi malu jugak ada la.. yela ramai je yang skor tinggi2 dan dan dekan setiap semester..haa orang cam tu kena jadi contoh...tak faham tanya la dia dan belajar la..akak boleh tolong bagi tahukan.. bakal budak ANC tu... (dalam masa sama aku menerangkan sistem pengiran GPA dan CGPA , kerana mereka masih terkial2..kesian aku tengok...Aku jugak bagi semangat la kat dieorang coz aku rasakan mereka ni ada potential nak skor cemerlang... dengan rajin dan skema orangnya~~hehe =D aku membantu dengan niat nak bantu junior2 aku mana yang aku mampu...

N2 : akak la ajar kitaorang orang subjek yang tak fhm~~

aku : maaf la akak kalau dah skor subjek tu mmg boleh bantu tapi akak pun dapat ala kadar je dan kurang minat ckit...ala korang tak faham je, deal dengan lec buat consultation ~~ seyes mesti faham..zaman sek dengan u mmg beza..akak dah 5 sem dapat rasakan...

N1 : susah la akak semua kena sendiri...dah la kuiz 1 dah kosong~~

aku : haaa? aik biar betul korang ini...

N2 : Tak de lec tu buat 1 soklan susah punya then sape salah kosong la jadinya... hmm akak tahu cikgu(panggilan junior pada lec) .....agk jenaka~~ cikgu tu dia bagus la bagi inspirasi pada kitaorang...

aku : ala tahu die pun dah macam mentor akak dari sem 1 lagi sampai sekarang... haa.. jadi la macam dia.. tapi yang penting agama jangan tinggal k.. cemerlang cam mana pun dekat dunia ini, akhirat jangan tinggal..tu yang akan dipersoal..ingat semua ilmu yang luas kita dapat daripada-Nya untuk kita amalkan di dunia dan bekalan ke akhirat...

N1 : Tahu2...tadi baru belajar CTU (subjek agama)..bagus la ustazah tu..

aku : haa bagus tu, ni pose tak? (sengaja tanya~~) solat 5 waktu cukup tak??

N2 : Eish2 akak ni mstila pose..bulan Ramadhan kot... malam mana tidur terus sambung sahur..yela cafe kul 2 baru buka jadi makan2 baru tdur.. pagi tadi pun pergi kelas lambat dah terlena sangat.. subuh pun lepas~~

aku : hye,korang ni agak2 la pose tak tinggal solat yang wajib tinggal2 plak~~ hmm pelik betul~~Dalam hati aku benar2 sedih~~ ='(

N1 : ala akak ni bukan tak buat langsung...janji buat ok pe...

aku :Astagfirullahalazim, korang ni dah umo brapa eh??

N1 : dah pasti la saya muda drpd akak,sye junior akak...(nada jenaka )...haaa dia ni lain, sama umo akak tapi die suka panggil semua orang kakak2 so die jadi awet muda..

aku : laa sama ke~~ macam budak2 je hehe =D(sekadar ubatkan hati yang agak geram )

N2 : sye mmg cam ni, lebih selesa kot... haa soal solat agama sye rase akan tingkatkn bila sye dah usia 25 tahun lepas dah jadi millionaire.. waktu tu sye akan cari semua tentang agama dgn mendalam...

aku : Ya Allah,awk ni biar betul ? awak tahu ke usia awak boleh sampai ke tahap tu semua, ingat la kalau Allah nak tarik nyawa skrg or bila2 pun boleh..waktu tu tak boleh buat ape.. perkara wajib pun dperlekehkan macam mana nak jadi jutawan semua tu... parentz tak marah? parentz keja apa ye~~

N2 : mak dan ayah tak paksa tapi bising2 jugak la... mak cikgu, ayah penggali kubur ( tak tahu sekadar dimain2 kan mahupun betul~~)

aku : aku terfikir sejenak... bagus sebenarnya budak ni namun mesti ada sebab di sebaliknya dia jauh daripada agama..nape awak macam tak ske ye bila bicara soal agama ek?

N2 : erm, ntah la akak, orang pernah join tabligh tau, then boleh orang2 tu jawab ni je jalan Allah tunjuk, bila orang tye kenapa join semua ini~~ orang tak puas hati tye banyak la, then orang yang kita nampak penuh agama jawab dgr kasar: ''kalau orang nak join tabligh,tak payah la banyak2 tye.. join je la, nak kena makan penampar jugak''

aku : aku terkesima bila die berbicara macam tu, jadi bagi aku die telah meletakkan mindset yang kebanyakan orang beragama begitu~~begitu sedih bagi aku, umo 20 tahun usianya dah tak nak memikirkan agama hanya kerana ingin menjadi jutawan dan stereotype trhadap insan2 beragama spt tu~~tapi bukan semua orang macam tu, awak kenalah juga mendalam agama sekarang..kita tak tahu sampai bila kita dapat hidup~~sambil nak kejar kekayaan dunia, kejar la kekayaan akhirat jugak... tu lebih berkat dan hidup diredhai-Nya.. kehidupan menjadi tenang...

N1 : alamak akak de kelas nti kita sembang2 lagi k~~ (waktu N2 dah pergi terlebih dahulu ) aku nasihatkn kpd N1..

aku : awak tengok2 kan la dia walaupun die tua daripada awak..sayang la cam nie... ingat agama penting, segala dr-Nya.. yakin dengan Dia pasti hidup berjaya..segala2nya agama..

N2 : Insya-Allah akak~~



# luahan cerita ini sekadar perkongsian apa yang aku lalui baru2 ini tiada niat langsung untuk mengaibkan mana2 pihak..ni la sebahagian perbualan aku bersama junior2 aku~~ Ya Allah, masih ada hamba2-Mu yang masih tersasar, dekatkan la diri mereka dengan-Mu Maha Pencipta...aku yakin jika junior2 perlu ditarbiahkan dengan landasan yang betul sudah pasti dia akan seiringkan bekalan dunia dan akhirat...aku juga insan yang lemah dan hanya sekadar berkongsi dan yakinkan kpd mereka tntang segala dalam ketentuan daripada Allah kepada kita ~~Ya Allah kuatkan imanku~~ Alhamdulillah usia 20 tahun ku cuba untuk tingkatkan amal ibadahku walaupn sedikit demi sedikit semata2 kerana-Mu..Insya-Allah...entry nk cepat siap2 g kelas~~ jubah la je la aku ambik nak cpt siap~~ hehe =D



moga kita saling mengingati mas'ul
kita di bumi Allah S.W.T




4 comments:

MiYOKO SuKi said...

muhasabah diri selalu...

Salam Ramadhan...

sea_lavender said...

Insya-Allah..setuju2 lebih lagi d bulan yang penuh barakah ini~~ =)
Salam Ramadhan jugak ,..

fiqah said...

insyaALLAH..org2 mcm ni mdh brubah jika kt slalu mndampinginya..slebhnya kta brdoalah krn hidayah itu milik ALLAH

sea_lavender said...

Insya-Allah..sye selalu mendoakn kerana umo sye lagipun...yg sptutnya mampu utk memimpin ~~moga2 Allah memberi hidayah pd dia...