Monday, 22 August 2011

5 Pandangan Berpahala

Assalamualaikum semua.. sekadar berkongsi apa aku dapat semasa menghadiri ceramah Nuzul Al-Quran baru2 ni di kampus aku~~ Tajuk ceramah tu ''Manual Mencari Cinta Illahi'' yang disampaikan oleh penceramah bebas yang terkenal juga tu, Ustazah Asni bt Abu Mansor.. aku dah pernah bergambar dengan beliau dalam entry aku yang lama iaitu ~''bertemu insan hebat'' jadi kali ni jumpa aku tak de la over2 nak bergambar hehe =D ..ini perkongsiannya :

5 pandangan kita menjadi pahala~~
  1. melihat Mashaf (Al-Quran)
  2. melihat kaabah
  3. melihat air zam2
  4. melihat wajah ibu bapa
  5. melihat laut yang terbentang luas

# jadi sama2 la kita memanfaatkan anugerah mata kurniaan-Nya dengan menjaga pandangan kita dengan melihat perkara berpahala....Insya-Allah...

#mungkin bagi melihat kaabah dan air zam2 sukar kepada kita kerana berada di bumi Malaysia, jadi manfaatkan la 3 perkara yang lain itu...

# setiap daripada pandangan punyai hikmah tersendiri..cuba kita renungkan bersama...

15 comments:

Nur Hawa Mohd Zin said...

terima kasih untuk peringatan..sebenarnya mudah jerk nak dapat pahala ni antara nak tak nak jerk :)

einz miszmessy said...

yg lihat wajah parents tu ya....yg lain bawu tau...thanks yer~

fiqah said...

mnarik..tq

ILA HonEyBuNNy said...

alhamdulillah...

hari2 tgk gambar kaabah dan mama n abah serta al quran...

Hawa Syamsyiah said...

As-salam Wani..
thanks 4 sharing..Good one.Lagi satu Ustaz cakap memandang wajah guru kita pun dapat pahala :)

sea_lavender said...

nur hawa: sme2...Insya-Allah utk diri ini juga...=) mmg mudah byk perkara utk dapatkan phala antara kenal baik dan buruk itu lebih penting~~

einz: bese la perkongsian ilmu bersama

fiqah : sme2..peringatn bersama =)

ila : Alhamdulillah..teruskan la perlakuan itu agar bertambah pahala =D


hawa: Wasalam..sme2..Hmm stuju2 guru pun ibarat spt ibu bapa kte juga kan? =)

syafa said...

wah! new info neh.. tengs for sharing :)

lepas ni nak tatap wajah abo umi tak nak berkelip. hari2 nak lepak pantai tengok laut puas2..hehe

yg penting niat kite jgk kan.. :)

sea_lavender said...

syafa: sme2~ ayuh sme2 selalu tatap wajah ayah bonda kite utk dapatkan pahala hehe =_= Btul3 yg penting niat kte yg ikhlas...ble menatap mreka kte akan memikirkan pengorbanan mreka pd kte selama ni..kte akn kenal erti penghrgaan itu...melihat laus terbentang luas kte mnyaksikan kebesaran Dia Maha Pencipta,dalam erti kate kte mnjdi kerdil disisi-Nya...

sifu im said...

sama2 lah kita memandang 5 pandangan tu

sea_lavender said...

sifu: Insya-Allah sme2 la kte menjaga pndangan dan tingktkan pndangn2 ini =_=

- abdul hadi abdul muti - said...

tengok muka ibu bapa paling senang. huhu

Iffah Afeefah said...

pndangan y dose la kite ske nk tgk

sea_lavender said...

abdul hadi : stuju3 melihat ibu bapa mmg mmbawa ketenangan =_=

iffah: erm kdgkala kte ni terleka jd pndngn tk trjga coz tu yg dosa kte rse nk tgk~~

miss Fyqa said...

thanks 4 info..

hari2 tgk wajah parents.. :)

sea_lavender said...

miss fyqa : Alhamdulillah ...bgus la..teruskan amaln itu bg penambahan pahala..Insya-Allah...