Sunday 14 February 2010

-TipS MeMiLih SahAbAT-

hari ni aku merajinkan diri bace paper...tpi sblm ni mmg rjin k.. hahaha...so aku rse mmg ptut share lg2 aku ni ske topik ni.. aku pn ske berkenalan...hehehe =) so bgus la dpt tips ni... rse perlula share jge pd yg nk membace.. psl teman aku 2 pn dh cntact aku td... so now evrything is okay =) ... ni la ape yg aku bce la n karangkan... hak cipta terpelihara aku... stelah dbace ('',)

Sahabat adalah org yg kte ingin sntiasa b'kongsi suka dan duka. Spnjg kehidupan kte,pasti kte ingin jadikan sahabat peneman yg setia agr dpt mndgr segala luahan kita...itu tidak b'mkne sbg pilihan hati kte..sbg kekasih hati atau pe2 pn yg selebihnye2..tlong la memahami konsep sahabat..Namun, mampu kah kte mncari s'org sahabt yg setia dan jujur... jom kte share sme2 sifat2 sahabat yg baik dan mulia... mungkin kte akan dpt jd mnjadi sahabat yg terbaik dlm setiap perkenalan...termsuk la aku sndiri..Insya-Allah....aku cuba utk capai 9 ciri2 sahabat ini... =)

1-jika anda berselisih fhm dgn sahabat anda,nescaya die lebih senang utk mngalah demi menjga kepentingan persahabatan. Dia tidak mahu bersikap mementingkn diri dgn tidak mahu bertolak ansur. Dia tahu sekiranye dia tidak mngalah maka hubungan persahabatan anda akn mnjadi lebih buruk.

2-jika anda cuba utk merapatkan dgn lebih lg persahabatan anda dgnnye,dia akn m'balas dgn baik persahabatan anda itu. Itu bermkna dia mmg mahu bersahabat dgn anda.Dia amat mnghargai anda krna mahu bersahabat dgnnye. Dia adalah sahabat sejati.

3-jika anda memerlukan pertolongan daripada sahabat anda berupa wang ringgit ataupun dlm bentuk tenaga, maka akan dia cuba sedaya upaya membantu anda. Sahabat yg baik tidak akan menghampakan anda sekirannya anda meminta pertolongan drpd mereka. Malah sahabat yg baik juga tidak sanggup melihat anda dlm kesusahan. Jika anda meminta sesuatu bantuan drpdnya dia akan m'usahakannya.

4-jika anda berkata-kata sesuatu kpdnya nescaya dia akan membenarkan percakapan anda itu. Dia tidak akan sekali-kali menidakkan kata2 anda itu melainkan kata2 anda itu adalah dusta. Apabila anda memberi sesuatu pendapat maka dia akan sentiasa membenarkannya dan menyokong anda.

5-jika dtg sesuatu bencana menimpa diri anda, dia akan cuba sedaya upaya utk meringankan beban kesusahan anda itu. Dia akan sntiase bersme anda dgn memberi pertolongn dan semangat supaya dpt terus tabah menghadapi ujian itu. Anda tidak akan merasai keseorgan jika mempunyai sahabat yg baik spt ini.

6-jika anda merancangkan utk melakukan sesuatu perkara,nescaya dia akn membantu anda. Dia akan sedaya upaya membantu anda supaya anda berjaya mencapai perkara yg anda ingin lakukan itu. Dgn bantuan drpd sahabat anda itu, anda akn dpt trus cekal dlm menjayakan rancangan anda itu.

7-jika anda menghulurkan sesuatu kebaikan kpdnya, dia akan menerimanya dgn baik. Itu tndanya dia mnghargai kebaikan yg telah anda hulurkan pdnya. Dia juga tidak akan sekali-kali melupakan kebaikan yg telah anda lakukan itu. Malah dia akan membalasnya dgn kebaikan juga kpd anda.

8-jika dia melihat sesuatu yg tidak baik daripada anda, dia akan segera menutupnya. Sahabat yg baik akan sentiasa menjaga maruah anda tidak kira apa yg berlaku. Dia tidak akan sekali-kali membuka aib anda kpd org lain. Sahabat anda yg baik sentiasa akan melindungi drpd perkara2 yg tidak baik.

9-jika anda berdiam diri kerana malu hendak meminta pertolongan,dia akn menanyakan kesusahan anda itu. Sahabat yg baik akan dpt memahami kesulitan yg anda alami. Dia tidak akan mementingkn diri sendiri tanpa menghiraukan masalah yg anda hadapi.


huhuhu penat aku nk mengarang (dlm mse sme m'yalin... hahaha) yg mne ade gak ayat2 aku sndiri..jnji dpt share ngn org yg nk membace...hehehe ...aku hepie dpt share... =) so sape2 yg bace kaji la diri anda, adakah anda m'mpunyai ciri2 ni??bkn bermkne anda ingin berteman utk merampas kekasih hati org or anything tpi mmg lumrah kehidupan kte memerlukan sahabat utk mengecapi "kebahagian penuh keharuman"... bermkne hidup mmg memerlukan sahabat.... walaupn 1 hari kte akn bertemu jodoh yg kte sndiri tidak tahu siapa yg akn sehingga hujung nyawa bersme kte.. Insya-Allah.... sahabat adalah teman yg kte perlukan skg.... RENUNG2X kan selamat beramal hehehe =)

No comments: