Tuesday 16 February 2010

-MuSiBaH MaTiNyA HaTi-

so ape2 yg aku bncangkan adalah sebhagian drpd keratan akhbar ni..kre aku wat ringkasan sendiri la ...hehehe melalui ape yg aku bce.. =)

artikel drpd surat khabar utusan-mega (15 feb 2010)-berkaitan musibah matinya hati??
ape yg cube yg d maksudkan d sni??manusia akhir zaman? erm..mungkin jge...hari ini umat Islam, ditimpa pelbagai musibah yg tidak kurang hebatnya iaitu matinya hati... berbagai-bagai musibah dilimpahkan namun masih belum ade kesedaran pd diri kita? adakah aku jua tergolong dlm kalangan mereka..Nau'zubillah...tidak3x!!!...aku mahukan nikmat d dunia ini dpt d manfaat d akhirat sne...Insya-Allah....

ape yg aku bace terdapat 3 tanda yg digariskan para ulama dlm persoalan ini :

-tidak merasa sedih apabila tidak berkesempatan melakukan amal ketaatan
-tidak menyesal apabila terlanjur melakukan dosa
- suke bersahabat dgn org yg lalai dan telah mati hatinya...

adakah kte mempnyai tanda2 ini??tepuk dada tye la iman... doakn la agr kte same2 tiada ketiga-tiga tanda ini....

Jadi kte seharusnya kejar amal kebaikan dan hindari segala kemungkaran dan kejahatan yg semakin padah pd kte mse kini...huhuhu ntah la aku pn pening dgn kerenah remaja kini... krna aku sendiri tergolong dlm alam remaja moden... so... Ingatlah kte bersme amal kebaikan merupakan tanda keredaan Allah dan keredaan-Nya membawa kegembiraan dan kebahagian penuh keharuman =) Insya-Allah...namun amal kejahatan tanda kemurkaan Allah dan kemurkaan-Nya membawa kesedihan =(
Sesiapa yg diredai oleh Allah,maka Allah mengizinkannya utk melakukan amal soleh. Sesiapa yg dimurkai Allah, maka Allah meninggalkanya dan membiarkannya berada dlm kelalaian dan kehinaan... Sudah tentu kte tidak mahu??...so pndai2 la kte utk kejar amal kebaikan walaupn sebesar biji sawi ('',)


Sebab yg membawa kpd matinya hati ialah cintakan dunia,lalai daripada mengingati Allah dan menggunakan anggota utk melakukan maksiat...
Perosak terbesar ialah kasih terhadap dunia , berkeinginan kepadanya,sgt tamak terhadapnya,berminat dengannya,kasihkan pangkat dan harta dunia dan tamak terhadap keduanya,kikir dan bakhil dgn harta dunia-Firman Allah dlm Surah Hud ayt 15-16

Kecintaan kpd dunia adalah kepala segala kejahatan...Ia akan menghalang s'org dripda melakukan kebaikan akibat hatinya yg telah digelapi oleh perkara-perkara keduniaan...


Jadi ape2 pn persoalan musibah matinya hati harus lah kte sndiri sedar ... berubah la dgn mnggunakan anugerah hati drpd Allah S.W.T sebaik mungkin..hidupkan la hati kte... jgn membiarkan hati kte mati dan gelap krna keduniaan semata-mata... Insya-Allah kesedaran buat diri aku sendiri....
Selaku insan yg sentiasa menginsafi diri,aku masih boleh menghisab diri ini....

2 comments:

Raziman Rashid said...

memang dah takde kejer latu..

sea_lavender said...

laa..ape plak ustaz ni..ok la berkongsi ape yg d bce...huhuhu salah ke??..urm...