Thursday, 22 September 2011

LiHaT NikMaT,InGaT PeMBeRi NiKMaT

Assalamualaikum semua~~

terus menyambung entry perkongsian aku apabila mendengar motivasi di ikim f.m plak sekarang....

apa itu dosa? perkara yang meresahkan hati kita~~jadi bagaimana kita inginkan ketenangan dan kebahagiaan?? renungkan diri dan lihatlah kembali dosa dan kifarat kita pada-Nya... aku malu dan takut pada-Nya...Dia telah merancang terbaik buat kita... Dia pengatur alam yang hebat..lihat lah perjalanan matahari dan bulan penuh sistematik...Sudah pasti Pencipta ini semua terlalu hebat.. erm, ok2 kaitkan tajuk entry nie ''LiHaT NikMaT,InGaT PeMBeRi NiKMaT'' maksudnya cari la ketenangan dengan melihat nikmat2 yang telah dikurniakan-Nya pada kita... 5 pancaidera kita,alam,dan segala apa yang telah tercipta buat kita... Persoalan : antara sungai,laut,gunung-ganang dengan bangunan2 yang terpacak tinggi dan menarik2 di luar itu mana lebih tenang apabila kita melihat??? fitrah manusia akan mengatakan ketenangan hadir daripada segala nikmat2..tak tahu la plak kalau ada kata bangunan2 semua ni bagi ketenangan pada mereka...tapi kita kena ingat secara tidak langsung juga segalanya adalah dari-Nya kerana Allah memberikan kemahiran2 kepada manusia2 yang dicipta-Nya untuk membina bangunan2 tinggi dan tersergam indah itu~~ renungan buat diri ini =_=

~~sama2 la kita sentiasa ingat dan mendekati pada-Nya..tanda bersyukur atas nikmat2 yang dikurniakan... Insya-Allah...jangan jadi kelawar tak dapat dilihat di siang hari kerana matanya tak mampu melihat cahaya siang itu yang terlalu terang...hebat kuasa Allah...dan kita? pancaidera mata yang masih mampu melihat, ke mana kita halakan pandangan kita itu? renung dan muhasabahkanlah nikmat alam sekeliling kita kerana Dia Maha Agung...

# isu di ikim f.m budaya kahwin campur~ motifnya? aku perlu tahu ke ek...

9 comments:

sugar2 kapas strawberry said...

taktahu macamna org cari ketenangan dgn mendekatkan diri dgn maksiat.

sea_lavender said...

sugar2 kapas strawberry : erm kdgkala sbgitu krna masih tiada rasa takut pd Maha Pencipta Yang Esa...

H.J said...

hoho..jangan jadi kelawar eh..?

syuzi syofia said...

syuzi pn slalu dgr ikim fm jugak.. (^_^)

fuad ansari said...

terasa seakan ada yg tak kena bila buat sesuatu yg tidak baik seperti melengah2kan solat...

jika melihat ciptaan manusia, pasti akan terlihat cacat dan cela walaupun sedikit..

tapi bila melihat alam, pasti kita akan lihat indahnya alam.. sungguh seimbang dan menakjubkan... tidak dapat kita mencari cacat dan celanya alam yg dicipta.. subhanAllah..

bella luna said...

bella suke jalan sensorang sambil tgk2 keindahan alam,.sebab dapat bagi ketenangan hati sambil berfikir kehebatan ciptaanNya,.alam itu mmg indah,hargailah ape yg ade disekeliling kita;)

sea_lavender said...

H.J : lebih krang la~~ hehe =D ...da jd manusia laksanakan mas'ul kte krn inginkn kredhaan-Nya =)

syuzi : best kan dgr ikim tenang je jiwa ^_^

fuad :setuju3 dgn kata2 tu~~ manusia sudah pasti tidk smpurna...hnya Allah smpurna..hebat kuasa-Nya...

bella: Alhamdulillah...bgus tu teruskan la aktviti begitu~~ dalam scra tdk lgsung kte sntiasa berasa krdil dn berusaha tingktkan ibdah2 pd-Nya =)

Iz.Eusof (Abg Stalker) said...

nk elak maksiat gn la akal..:) tp klu hati hitam,akal pun x sht da kn.

sea_lavender said...

iz.eusof: bukan semua org m'gunakan akal kdgkala kte ni alpa... =_=' ~~ soal hati boleh diperbaikinya lagi krn Dia Maha Pengampun pda hamba-Nya...