Tuesday, 6 December 2011

Wanita lamar lelaki amalan terpuji

Assalamualaikum semua..erm petang ini aku sekadar berkongsi artikel yang aku terbaca di sebuah blog iaitu blog Kumbang Jingga ~ Menarik jadi ingin kongsi bersama kerana aku melayan perasaan tika ini ='( ..erm benarla aura merah jambu hari ini membuatkan aku penuh beremosi dengan kasih sayang...sampai dah nak demam ~~~ Jadi mari kita lihat, mengapa ''wanita lamar lelaki amalan terpuji''


ADA si teruna yang lambat menyatakan hasrat menyunting pilihan hati lalu jatuh ke pihak lain. Begitu juga halnya dengan seorang wanita yang tertarik dengan lelaki yang dirasakan calon sesuai untuk dijadikan suami namun disebabkan dia hanya menunggu akhirnya turut terlepas peluang.

Tiada larangan dalam Islam jika wanita membuat lamaran terhadap lelaki yang layak menjadi pasangan hidupnya. Apa yang berlaku itu berkait rapat dengan soal lambat menzahirkan lamaran.
Perigi mencari timba pula merujuk kepada wanita yang berusaha mencari lelaki untuk dijadikan teman hidup.

Namun dalam masyarakat kita perkara berkenaan dianggap lari daripada adat dan budaya.
Mungkin ‘tugas’ itu sukar dan mustahil kerana ia tidak pernah dilakukan dalam masyarakat kita. Lihat saja sejarah Siti Khadijah yang bertindak ‘berani’ melamar Nabi Muhammad s.a.w. Beliau tidak berasa rendah diri walaupun jarak usianya dengan Rasulullah agak jauh.

Bagaimana dengan wanita moden yang mahu mencontohi tindakan Siti Khadijah? Kita semua tahu, Siti Khadijah berketurunan bangsawan yang kaya-raya.
Bukan saja mempunyai perniagaan besar, tetapi beliau juga disegani kerana mempunyai kebijaksanaan dan sopan-santun tinggi.

Bagaimana jika wanita datang menyunting lelaki pilihannya dengan menggunakan orang perantaraan bagi menyampaikan hasratnya?
Mungkin kaum wanita menganggap usaha mereka itu sebagai ‘terhegeh-hegeh’ dan sebab itulah ia gagal dilaksanakan. Diharap selepas ini kaum wanita terbuka hatinya untuk merubah budaya. Wanita meminang lelaki adalah sesuatu yang lumrah.

Selain Siti Khadijah meminang Rasulullah dan Saidina Umar juga pernah meminang Saidina Abu Bakar untuk puterinya Siti Habsah.
Jika mereka bertemu dengan lelaki yang layak menjadi pasangan maka ambillah peluang untuk memulakan lamaran. Jangan takut untuk mencuba dan berasa malu kerana jika ditolak sekalipun Allah pasti menjanjikan insan yang lebih baik untuk mereka. Pernah pinangan Umar ditolak Saidina Abu Bakar, tetapi penolakan itu dilakukan dengan cara paling terhormat. Namun selepas itu Umar mendapat calon yang lebih baik apabila Rasulullah memperisterikan Siti Habsah. Jelas Allah tidak akan mengecewakan hamba yang bersungguh melaksanakan syariat-Nya.

Sayang sekali, malu kita tidak merujuk kepada syariat.
Sebuah hadis yang diriwayatkan Anas berkata: “Ada seorang wanita yang datang menawarkan diri kepada Rasulullah dan berkata: “Ya Rasulullah! Apakah kau memerlukan aku?” Puteri Anas yang hadir ketika mendengar perkataan wanita itu mencelanya dengan mengatakan dia tidak punya harga diri dan rasa malu. “Sungguh memalukan dan betapa buruknya…!” Anas berkata kepada puterinya itu: “Dia lebih baik daripadamu! Wanita itu senang kepada Nabi dan menawarkan dirinya!” (Riwayat Bukhari)

Pendakwah dan Pengarah Penyelidikan dan Modul Fitrah Perkasa Sdn Bhd, Pahrol Mohamad Juoi, berkata malu dalam Islam mesti diukur atas dasar iman.
“Tidak seharusnya seorang wanita berasa malu untuk memulakan langkah untuk melamar lelaki yang dirasakan layak untuknya. “Malah, tiada tentangan dari sudut akidah, syariah dan akhlak Islamiah terhadap perkara berkenaan,” katanya. Beliau berkata pendekatan yang digunakan perlu selaras dengan prinsip dan matlamat yang bertepatan dengan nilai agama. “Umpamanya, wanita perlu menggunakan orang tengah iaitu keluarga, sahabat dan orang yang boleh dipercayainya untuk tujuan melamar.

“Jika diterima, alhamdulillah dan jika ditolak sekalipun tidak mengapa. Allah tetap menilai percubaan itu sebagai amal soleh kerana mereka sudah melakukan sesuatu yang halal dan harus di sisi Islam,” katanya.
Pahrol berkata tidak timbul soal perigi mencari timba kerana dalam sejarah Islam ada pihak wanita yang meminang lelaki dan begitulah sebaliknya.

“Kedua-dua cara berkenaan boleh dilaksanakan. Apabila ada wanita melamar lelaki yang dirasakan baik untuk dijadikan pasangan hidup ia adalah usaha yang sangat terpuji. “Berjaya atau tidak, bukan soalnya kerana Allah menilai usaha berkenaan. Jangan sesekali berasa diri direndahkan.

Mereka perlu berasa malu jika terbabit dengan pergaulan bebas, pendedahan aurat dan tindakan haram lain untuk mendapatkan pasangan hidup,” katanya.
Beliau berkata pasangan hidup adalah teman yang akan bersama-sama membentuk keluarga dalam menjalani ibadat sebagai hamba Allah di atas muka bumi ini. “Ini misi besar dan berat. Bermula dari keluarga barulah terbentuknya sebuah masyarakat, negara dan ummah.

Untuk membentuk keluarga ini perlu kepada lelaki kepada wanita.
“Wanita tidak seharusnya rasa ‘terhegeh-hegeh’ atau tidak laku. Wanita yang dikatakan tidak laku dan terhegeh-hegeh ialah mereka yang mendedah aurat, berkelakuan tidak senonoh dan bergaul bebas sehingga ke tahap hilang rasa malu, menggadai iman serta akhlak Islamiah.

“Bagaimana umpan begitulah ikan yang akan kita dapat. Jangan terkejut jika wanita yang mendedah aurat (seksi) akan mendapat lelaki hidung belang sebagai pasangannya,” katanya. Berdasarkan sejarah yang masyhur, Pahrol berkata Siti Khadijah tertarik dengan keperibadian Nabi Muhammad yang mempunyai sifat jujur dan bijak ketika menjalankan perniagaan. “Semua maklumat itu diperoleh daripada hambanya, Maisarah yang ditugaskan membantu serta mengiringi Rasulullah ketika berniaga.

“Sepanjang bermusafir Maisarah melihat, merasai dan meyakini bahawa Nabi Muhammad memang seorang yang baik kemudian menyampaikan laporan kepada tuannya Siti Khadijah. “Khadijah mempunyai ketajaman menilai sumber maklumat. Apabila maklumat yang diterima diyakini benar, Siti Khadijah bertindak memanggil bapa saudaranya dan saudaranya yang lain untuk menyatakan hasrat melamar Nabi Muhammad.

“Allah mengkabulkan hajatnya dan lamarannya diterima,” katanya. Beliau menasihatkan perkara utama untuk mencari pasangan ialah menjaga akhlak dan keperibadian selain memastikan maklumat pasangan itu benar. “Carilah saudara, rakan, ustaz atau sesiapa yang terdekat dengan lelaki pilihan kita. Setelah ada maklumat yang benar, dirikan solat istikharah untuk meminta Allah perteguhkan keputusan yang sudah ada atau meminta petunjuk membuat keputusan yang belum ada.

“Orang yang bersolat istikharah tidak akan kecewa kerana solatnya bukan saja mencari petunjuk Allah dalam membuat keputusan yang belum pasti, tetapi turut juga meminta diperteguhkan hati melaksanakan keputusan yang pasti.
“Selepas menetapkan keputusan, teguhkan azam dan terus bertawakal. Kemudian segerakan urusan lamaran dengan memilih wakil yang baik bagi urusan meminang dan seterusnya segerakan perkahwinan,” katanya. Pahrol berkata bagi mereka yang sudah berusaha mencari pasangan, tetapi masih belum berjaya perlu bersangka baik kepada Allah.

“Penangguhan itu satu ujian yang pasti ada hikmahnya. Mungkin Allah hendak selamatkan mereka daripada mendapat suami yang jahat, pendera dan tidak bertanggungjawab.
“Jadi, berusahalah sambil menunggu ketentuan daripada Allah. Jangan membuat keputusan untuk tidak berkahwin sampai akhir hayat kerana ia bertentangan dengan syariat dan fitrah.

“Golongan yang menentang peraturan Allah akan menderita jiwanya dan hidup dalam kesepian. Dalam apa saja keadaan, beribadatlah sehingga kita berasa letih untuk melakukan maksiat,” katanya.
Beliau berkata gelaran seperti ‘andartu’ dan ‘andalusia’ tidak sewajarnya dilemparkan kerana hakikatnya mereka sedang diuji Allah. “Orang yang diuji sepatutnya dibantu, dikasihi dan didoakan. Masyarakat Islam sepatutnya memikirkan bagaimana kaedah untuk mencarikan jodoh buat mereka,” katanya.


bagaimana pendapat anda tentang ini ~~


:tentang seseorang:

hakikat diriku 'merisik' bukan untuk menyimpan hasrat untuk bercinta ataupun ingin berpasangan sebelum akad nikah menjadi saksi pernikahan..Namun sebenarnya ia bertujuan untuk mengorak langkah dalam mencari keredhaan Allah melalui cara yang dihalalkan oleh-Nya. Allah yang menentukan datang perginya sesuatu perasaan bagi setiap makhluk-Nya,semua bukan kehendak kita..seseorang yang ku nantikan yang selama ini mungkin kamu..cukup apa yang ku mahukan ada pada kamu dengan seadanya..Hati kecil dan rendah diri ini meluahkan rasa sebagai kepuasan diri sebelum ketahui bila noktah hidup diri ini... bukan atas nafsu diri dan perasaan hanya kerana Allah dan agama padamu. Minta maaf untuk segalanya atas luahan ni..

Assalamualaikum.. 1 Muharram 1433 Hijrah saksi atas luahan ini

luahan di atas terlahirnya sebelum terbaca kata2 seorang teman berbunyi :

''Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia, lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya. Sebaliknya, ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan di hatimu itu sekarang selagi ada hayatnya''


p/s :

  • entry ini sekadar berkongsi ~lihat tidak salah bagi wanita untuk melamar seorang lelaki walaupun ramai memperkatakan ibarat perigi mencari timba namun ''lihatlah bagaimana serikandi Siti Khadijah melamar baginda melalui perantaraan''
  • maaf aku beremosi sekarang kerana kena tempias aura merah jambu hari ini..aku tak kuat dan lemah saat ini..Namun, Alhamdulillah aku terus dekatkan pada-Nya agar kembali kekuatan buat diri ini...
  • hulurkan pandangan anda tentang luahan di atas ~~ wajar ataupun tidak?
  • melalui pandangan hati dan fikiran aku sendiri luahan ini sebagai tanda kepuasan namun masih kebergantungan segala pada Yang Berkuasa dan itu perlu yakin..
  • renungkan lah belajar untuk menghargai dan mensyukuri nikmat kasih sayang dan cinta yang diberikan..

17 comments:

CintaZulaikha said...

mungkin kerana ia diluar kebiasaan, jadik kita sbg org pompuan tak mampo nak buat..alasannya: akot ditolak kut..

sea_lavender said...

cinta zulaikha : jadi tak mustahil kan utk kte lakukan skg? benar tak~~

Juliet_iRa~" said...

tak salah tapi tu la..org melayu ni sgt berpegang pd adat kan...

nt dikatakan perigi cari timba plak..:)..

psss : familiar?ira ke?heee

ILA HonEyBuNNy said...

teringat kawan...dia yang mengorat lelaki tu dulu..then bahagia ja sampai skrg..;)

FiZ said...

salam. ai dear...saya pun sama...mood merah jambu tengah menguasai emosi sekarang ni...urm..be strong k ;)

Cik_Shiqah said...

boleh je kaum hawa yang mulakan dulu. tak salah pun, tpi hruslah dgn cara yg btol. mcm Saidatina Khadijah lkukan ^_^

sea_lavender said...

juliet_ira : tak slh sbnrya..kdg kte terlalu fkirkn adat..sdgkn syariat tidak menghalang namun bertempat =)

ilahoneybunny: keikhlasan dalam sesuatu kerana Allah...mgkin itu bahagia sampai skg..

fiz: wsalam..owh ye..ok2 kawal emosi kte hehe =D thnkx..u too be strong k

cik shiqah: benar..ikhlas krn Dia.. Insya-Allah d permudahkan =)

ahsfantasy24 said...

Kalau kena gaya dan ada bahasa,
semuanya molek,
segalanya bergantung pada niat :)


Latest Post:
Makna Lagu Malique dan Jamal: Aku Maafkan Kamu

diana said...

tak salah la kalau perempuan yang memulakan nya dulu..kadang2 kita ni terlampau ikut sangat adat sampai terlupa pada agama.

khaifaiz said...

tak salah kan... dan bukan perkara luar biasa pun...

perigi atau timba... kalau tak ada dua2 kena la guna air paip...

LAici KAng Ais said...

terbaeeekkkk lah entry ni :)

Outbound Malang said...

berkunjung sob..salam blogger
salam kenal dan sukses selalu ..:)

sea_lavender said...

ashfantasy24 : setuju3x kena gaya janji niat biar betul ikhlas krn Allah...

diana: erm..btul2 ikut adat agama dilupakn kini~~

khaifaiz: erm mmg tak salah pn jnji tk melanggar syariat Islam..huhu..pndai buat lawak plak ye~~

laici kang ais: Alhamdulillah.. sekadar berkongsi.. thnkx =D

outbound malang: salam perkenalan~ =) thnkx..moga anda jgk success in life ~

Joe_Hans said...

nie yang buat diri ini nak dipinang nie...wahahaha

sea_lavender said...

joe_hans: eh2 pd sape~! haaa da de calon ye..

Bulan Syurga Firdaus said...

sweet....kadg2 lelaki ni lbh pemalu n x pndai nk luah kn... :) lawat sea skli ~~~ :)

sea_lavender said...

bulan syurga firdaus: erm yeke? eh2 malu plak nk malu2 kucingkan..hehe =D thnkx dtg melawat kte~~