Friday 18 March 2011

KuRaNgKaN TeKaNan PeRaSaaN

munink semua..ok2 pagi ni sahaja nak berkongsi tajuk yang aku postkan kali ni..haa..siapa dkt cni tiada perasaan dekat cni??semua orang sudag pasti ada kan?? so, pagi ni aku bukan la de masalah nak buat luahan perasaan cuma sekadar nak kongsi apa yang aku baca daripada sebuah buku motivasi.. bagus je jika kita semua dapat manfaatkan bersama...Insya-Allah...tips2 macam mana nak kurangkan tekanan perasaan~lumrah manusia tertekan dengan perasaan dalam diri..

apabila kita tertekan begini la riak wajah kita~~btul tak??

jadi jom kita sma2 ikuti tips kurangkan tekanan perasaan~~
  • laksanakan sembahyang wajib dan sunat

amalkan ibadat seikhlas mungkin..serta tingkatkannya..
kekuatan yang meredakan tekanan perasaan~

dalam soal ni tak perlu la aku huraikan secara panjang lagi ..sudah pasti semua orang mengertikan bagaimana~~ setelah kewajipan sebagai umat Nabi Muhammad S.A.W serta mengabdikan diri pada Allah S.W.T..Kita tambahkan la lagi sembahyang2 sunat untuk mengurangkan tekanan perasaan yang tertanggung..bukan bermakna apabila bermasalah sahaja tunaikan...namun jadikanlah ianya menjadi amalan...Insya-Allah ianya akan berkurangan...
  • masa aktif
berbicara tentang masa aktif bermaksud kita melaksanakan perkara2 kesukaan kita yang dapat meredakan tekanan perasaan kita...secara tidak langsung minda kita sentiasa dalam berada di tahap positif dan merasai nikmat bahagia yang penuh harum dan indah itu (tett dah ala promote tajuk blog sendiri plak hehe =D)
  • mengamalkan bacaan Al-Quran
Alhamdulillah jika tip ni menjadi amalan kita semua..sudah pasti diri kita sentiasa dalam ketenangan dan dalam keberkatan dari-Nya sepanjang waktu...
  • meluahkan perasaan
apabila kita merasakan diri tertekan salah satu langkah bagi kurangkan tekanan tersebut dengan meluahkan perasaan terhadap teman2 yang memahami kita...sudah pasti kita akan berasa puas setelah semua diluahkan tanpa kita pendamkan dalam diri...
  • mengalirkan tekanan kepada aktiviti positif dan memberi semangat pada diri
Ok dalam soal ni kita perlulah sentiasa berfikiran positif walaupun tika itu ketika berasa terlalu down or tak bersemangat..minda kena sentiasa di puncak positif k~~ scara tidak langsung kita akan lebih bersemangat dalam melaksanakan apa jua perkara ketika itu...
  • menjaga waktu tidur
tip ni aku merasakan amat penting~krana apa??krana aku suka tidur hehe (kantoi di stu) ... hanya yang mengenali ku thu la sape aku ni kan hehe =D~ Ok2 berbalik dgn tip menjaga waktu tidur iaitu yang bermaksud kita haruslah rehat secukupnya jadi waktu tidur sudah pasti lebih sistematik k~ jangan la fikir nak stdy3 tpi dalam keadaan tertekan ...no point la stdy kita tu kn3x?? jadi biarlah masa keletihan kita manfaatkan dengan menjaga waktu tidur dan rehat kita..dapat la kurangkan tekanan perasaan kita tu~~
  • lakukan teknik pernafasan yang betul
haaa.. ni tip terakhir...kalau yang ni semua msti fahamkan macam mana nak lakukan kn??hehe sebenar aku pun tak de la thu sgt pn..just salu aku amalkn teknik bernafas dengan 3 cara ni :
  1. tarik nafas dalam2~~
  2. kemudian hembuskan perlahan2...
  3. and the last say Alhamdulillah... aku diberikan kesempatan untuk hidup.. Ya Allah, lapangkan dadaku dan berikan ketenangan kepada hamba-Mu ini...
haa..Insya-Allah lepas tu rasa tenang sekali cuba buat ok (^_^)

p/s : ske nak kongsi2 apa yg aku telah baca..dan aku juga telah melaksanakan sebahagiaan tips2 ni..Alhamdulillah..ianya memang membuahkan hasil~ jom kita amalkan bersama untuk kecapi kebahagiaan hidup dunia dan akhirat..pesanan ikhlas dr aku yang kerdil di-sisi-Nya : lakukan apa jua perkara niat ikhlas kerana Allah S.W.T ..Insya-Allah diri akan dberkati-Nya... ketenangan menghampiri dan kurang la tekanan perasaan~~




perasaan yang kita inginkan dalam kehidupan iaitu : kebahagiaan ~


1 comment:

Kumbang Jingga said...

tips2 dlm ni memang betul