Thursday 3 June 2010

KeDuDuKan WaNiTa TiNggi Di SiSi IsLaM



Artikel ini ak terbace mgu lps cm tue..aku berasa amat tertarik dan bngga sgt..ye la aku tergolong dlm kaum Wanita... hebat sungguh kedudukan wanita di sisi ISLAM.... dlm Al-Quran salah satu drpd surah-surahnya dinamakan An-Nisa~wanita...begitu juga dlm hadis,trdpt bab yg membncngkn mengenai nasihat supaya berbuat baik kpd wanita..dlm sejarah Islam plak penghapusan amalan menghina dan membunuh wanita dlm msyarakayt jahiliah... lihat la sume ni membuktikan bertapa tingginye kedudukan wanita di sisi Islam... dlm Islam juga tiada pengharaman bg wanita yg berkerja demi pembngunan keluarga sndiri...so xde masalah la klu aku sndiri nk berkerja slepas berkahwin hehe (dh gatal la waniey ni plak hahaha)namun wanita2 harus la mnjga fitrah dan kemuliaan... ~ingt tue waniey~...kerja2 yg ingin dlakukan juga mesti la bersesuaian dgn sifat2 kewanitaan n tidak menjejaskan peranan diri sbg isteri dan juga ibu..so xleh la nk kerja2 yg kasar... jgn plak nk g gatal2 nk keje pnjat pokok plak hehehe =) klu wanita ni dh berkrja keseimbangn masa perlu adalah dgn tggjwbnya,walaupn pangkt isteri lebih tinggi drpd si suami namun dlm rumah tangga kedudukan isteri adalah kedua slps suami...hehe yg ni la aku bace... so sbg ingtan buat kaum Hawa sume termsuk la aku sndiri...hehe...dlm keseimbangn ni juga telah menjdi cabaran besar pd wanita... ye la nk bahagi mse utk kerjaya dan rumah tangga...kualiti masa amat penting terutama buat keluarga...huhu so kena pndai2 la urus mase klu dh jd isteri org n nk berkerjaya... jd wanita d luar sne dlm memilih pasangan nie kn la pilih pasangan yg saling memahami dan memberi dorongan dlm ape2 perkre kte nk wat.... perlu ingt peranan wanita adlh sbg pembentuk acuan didikan ank2 dsempurnakan dgn adanya peranan suami dlm mengukuhkan sendi KEBAHAGIAAN dlm institusi rumahtangga....kaum Adam plak perlu la bertimbang rasa dan bertanggungjwb utk mewujudkan suasana bhgia dlm keluarga =).... ini kata2 yg aku bce 'tanpa kehalusan budi bahasa dan ksih syg s'org wanita sama ada isteri atau ibu mana mungkin KEBAHAGIAAN sesebuahkeluarga itu dpt diraih..saling melengkapi Adam dan Hawa dlm mengecapi 'KEBAHAGIAAN PENUH KEHARUMAN' dlm kehidupan...hehe aku tak terlepas dgn 3 perkataan yg wujud d minda aku sntiasa dan ble akan menjadi miliki ku('',) wanita hiasan dunia =)

No comments: