Saturday 31 July 2010

NisFu SyAaBAN

Walaupun dah berlalunya pergi Nisfu Syaaban 4 hari yg lalu.. Alhamdulillah aku bersyukur kerana diri berkesempatan untuk berpuasa sunat pd hari tersebut~~ ramai gak kwn2 yg aku ajak berpuase turut berpuasa sunat =) Alhamdulillah ... sebenar post kali ni pn just nk berkongsi kelebihan Nisfu Syaaban melalui pembacaan aku drpd sebuah buku~~ nak ikutkan 15 Syaaban saat keemasan utk menutup catatan amalan ibadah kte kpd-Nya dgn baik dan sempurna dan seterusnya berazam utk memperbaiki diri kte utk yg baru =) hari Nisfu Syaaban juga la di mana hari buku catatan amalan kte selama setahun diangkat ke langit dan diganti dgn buku catatan yg baru...

malam tu jge disebut dgn pelbangai antaranya:
  • malam dimustajabkan doa
  • malam pembahagian takdir
  • malam rahmat
  • malam berkat
  • malam pengampunan (taubat)
  • malam penebusan
  • malam penulisan
  • malam Keagungan dan Kemuliaan
  • malam rezeki
  • malam Hari Raya para malaikat
  • malam Syafaat
  • malam penghidupan
antara kelebihan bulan Syaaban :
  1. sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Syaaban maka Allah haramkan tubuhnya dari api neraka dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusuf di dalam syurga
  2. riwayat dr Osman bin Al-'As, sabda Nabi Muhammad S.A.W '' Pada malam nisfu Syaaban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman:'' org2 yg meminta maka aku akan ampunkannye,maka org yg bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua org mukmin lelaki dan perempuan melainkan org yg berzina atau org yg berdendam marah hatinya kepada saudaranya...
bila terbaca beruntungnya siapa dapat tunaikan solat hajat malam tu....namun diri aku sendiri tak terlaksana kerana terlalu letih...='( namun aku masih bersyukur kerana masih bernafas lagi dgn diberi kesempatan serta peluang utk berpuasa pd 15 Syaaban 1431 tahun ni~~ Alhamdulillah =)... ok la setakat ni je nk share post aku kali nie~~~

No comments: