Friday, 7 October 2011

JanJiKu

Assalamualaikum semua...Alhamdulillah kita diberi peluang untuk meneruskan kehidupan di hari Jumaat yang mulia dan merupakan Penghulu segala hari..segalanya ketentuan Allah...ingat tak janji entry aku Jumaat lepas akan kongsi2kan potongan ayat2 Al-Quran yang telah pun aku tandakan pada mashaf biru kesayanganku... Alhamdulillah aku tak melupakan janji itu...mari kita renung2kan :


  • ''Tetapi hanya Allah lah pelindunganmu, dan Dia penolong yang terbaik '' - Al-Imran ;150

  • ''Iaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), Ya Tuhan kami,tidaklah engkau menciptakan semua ini sia-sia;Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka -Al-Imran ;191

  • ''Dan janganlah kamu iri hati terhadap kurnia yang telah dilebihkan Allah kepada sebahagian kamu atas sebahagian yang lain. Kerana bagi lelaki-lelaki ada bagian dari apa yang mereka usahakan, dan bagi perempuan pun ada bagian dari apa yang mereka usahakan. Mohonlah kepada Allah sebahagian dari kurniaan-Nya.Sungguh Allah Maha Mengetahui segala sesuatu

# Alhamdulillah dapat juga aku kongsikan untuk kali ini pula dan tunaikan janjiku, esok belum pasti buat aku sama ada masih ada mahupun tidak lagi....

# kepuasan dapat berkongsi dan moga dapat kita sama2 memanfaatkannya..

# melalui tafsiran2 di atas,kita dapat lihat bahawa Allah lah segalanya dalam kehidupan kita... walaupun aku sendiri bukan la insan yang terbaik namun aku berusaha ke arah yang lebih baik...penghijrahan tu perlu dalam hidup untuk mengecapi ketenangan hidup dan merasakan hidup benar2 bermakna...demi mendapat rahmat-Nya dan keredhaan-Nya dunia akhirat...Insya-Allah...

#apabila melihat kebahagiaan orang lain, menjadikan kebahagiaan buat kita..Insya-Allah...titipan doa aku tak pernah lupa pada dia.. =)

#hari ni tak ada keje sangat jadi tergerak hati nak tengok movie2 yang dan terkumpul dalam lappy ni tpi malas nak tengok selama ni~~ hehe =D jom layan sama2 ...


14 comments:

Halawatul_Insyirah said...

Perkongsian yang menarik. Dalam al-Quran itu ada segala2nya. Kalau kita bersedih, kita boleh cari ayat2 janji2 Allah untuk hambanya. Tentang syurga, kebahagiaan di sana. Bila kita alpa, carilah ayat2 yang boleh menggoncangkan rasa di dada kita, tentang azab, seksa neraka. smua smpurna. Beruntung org y cuba pelajari dan memahami al-Quran juga mengamalkannya:) insyaAllah..

sea_lavender said...

halawatul Insyirah : btul2 sye akui sgalanya terkndung dlm mashaf yg dtrunkan kpd kte sbg pnduan hidup dalam hidup mncri kebenaran khidupan..Insya-Allah... jadikan Al-Quran segalanya buat kte =) tntu tenang jiwa krna sntiasa ingt pd Maha Pencipta...

kokser kokdam said...

doa + usaha + tawakal

Sunah Sakura said...

ya Allah...aku mahu mencintaiMu sepenuh hatiku!

sea_lavender said...

kokser kokdam : stuju =_= ~ Tambah sikit la DUIT =doa,usaha,istiqamah dan tawakal...

sunah sakura : Insya-Allah ...sme2 la kte dktkan dri pd-Nya.. =)

SoLy SoLicious said...

perkongsian menarik :)

sea_lavender said...

soly solicious : tq~ sme2 kte manfaatkan =)

EpoLღKekunangpelangi said...

Insyaallah bila kita rasa diri ini perlu dihargai, semuanya akan baik-baik saja. kan? :)

sea_lavender said...

epol kekunang pelangi : Insya-Allah...smuanya akn jd baik ble sntisa menghrgai apa d dpn mata kita =)

Terbang Bersamaku said...

perkongasian yang baik dan menarik..semoga bermanfaat buat semua yang membacanya..terima kasih kerana berkongsi..=)

sea_lavender said...

terbang bersamaku : sme2 la kte manfaat..Insya-Allah.. =)

dwaty said...

kita kenala saling ingat mengigati sesama muslim... thanx 4 the sharing

ciK LyndaWawa said...

berdoa selalu..=] entry menarik...

sea_lavender said...

dwaty : Insya-Allah...sme2 la kte m'ingati antara 1 sme lain.. welcome ^_^

cik lyndawawa: stuju... Alhamdulillah..terima kasih =)