Sunday 5 June 2011

pesanan insan yang aku sayangi

Assalamualaikum semua...aku kebosanan tahap yang maximum nie...jadi saje2 la nak kongsikan 1 entry iaitu pesanan insan yang aku sayangi~~ siapa?? haa tettt.. ala akak kesayangan aku la...hehe =D pesanan ni adalah 1 artikel yang mana akak sulong kesayangan aku ni serahkan pada semester 1 aku menjejakkan kaki di universiti... sampai sekarang artikel ni aku simpan dan akan ku lekatkan di board yang aku buat dalam bilik setiap semester... artikel ni banyak memberi kekuatan dan semangat dikala aku jatuh mahupun kurang keyakinan... pesan akak aku sendiri, simpan dan baca bila kamoo terleka dengan apa yang ada disekeliling sepanjang belajar nanti...mungkin ramai telah membacanya namun aku sekadar berkongsi sebagai santapan rohani bagi yang belum pernah terbacanya...jom sama2 hayati artikel ni...

Bersederhana itu kekayaan yang nyata

''mereka yang bersifat kesederhanaan dalam semua hal tidak akan menjadi miskin...''

jika perlu MARAH, marahlah...tetapi usahlah terlupa dengan perkataan SABAR..

jika perlu MENANGIS, menangislah..tetapi usah terlupa dengan perkataan TENANG..

jika perlu PATUH, patuhlah..tetapi jangan sampai hilang KEMERDEKAAN..

jika mahu MISKIN, miskinlah..tetapi jangan terlalu miskin, nanti mudah menjadi KUFUR..

jika mahu KAYA, kayalah..tetapi jangan terlalu kaya sampai terlupa perkataan SEDEKAH..

jika mahu menjadi WARAK, lakukanlah ibadah sebanyak-banyaknya tetapi jangan terlupa keperluan DUNIA..

kalau mahu sebuah KERETA MEWAH, belilah...selagi mampu dan menepati keperluan SEMASA..

kalau mahu 2 BUAH RUMAH, belilah.. asalkan jangan sampai tak tahu perkataan PUAS

kalau mahu MENIMBUN HARTA, berkeras-keraslah.. asalkan jangan sampai terlupa BERIBADAT..

kalau mahu BERHIBUR, berhiburlah.. asal tidak sakan dan MENYALAHI SYARIAT..

kalau mahu CEMBURU dengan kejayaan orang lain, cemburulah.. asalkan anda pun BERUSAHA KUAT sepertinya..

Hidup sederhana akan memastikan anda tidak akan miskin selama-lamanya...

Beserdahanalah dalam segala hal adalah titik kejayaan dalam semua perkara

ok2 sebenar ada lebihan lagi dalam artikel nie.. tapi aku merasakan nie pun dah cukup untuk berkongsi tentang kesederhanaan dalam kehidupan kita... Terima kasih my beloved sis yang serahkan artikel ni pada aku... ni dah macam azimat buat diri ni lebih kuat dan tabah dalam menuntut ilmu semata2 kerana Allah S.W.T. Insya-Allah... =)



No comments: